logo-ITGStore-500x167

3 criterii de care sa tii cont atunci cand alegi casa de marcat potrivita afacerii tale

Casa de marcat reprezinta un dispozitiv electronic utilizat pentru inregistrarea si gestionarea tranzactiilor financiare intr-un mediu comercial. Aceasta serveste ca un instrument esential in procesul de inregistrare a vanzarilor si de emitere a bonurilor fiscale pentru clienti. Casele de marcat pot fi programate sa gestioneze diverse tipuri de tranzactii, sa calculeze automat taxele si impozitele, sa genereze rapoarte financiare si sa stocheze datele intr-un format sigur.

Cum stiu ca am nevoie de o casa de marcat?

Articolul 1 al OUG 28/25/03/199 stipuleaza ca toti comerciantii care vand produse sau servicii direct catre persoane fizice sau juridice, trebuie sa foloseasca o casa de marcat:

(1) Operatorii economici care incaseaza, integral sau partial, cu numerar sau prin utilizarea cardurilor de credit/debit sau a substitutelor de numerar contravaloarea bunurilor livrate cu amanuntul, precum si a prestarilor de servicii efectuate direct catre populatie sunt obligati sa utilizeze aparate de marcat electronice fiscale.

(2) Operatorii economici prev?zu?i la alin. (1), denumi?i în continuare utilizatori, au obliga?ia s? emit? bonuri fiscale cu aparate de marcat electronice fiscale ?i s? le înmâneze clien?ilor. La solicitarea clien?ilor, utilizatorii vor elibera acestora ?i factura.

Cum imi aleg casa de marcat?

Casa de marcat este unul dintre echipamentele  obligatorii  in orice business, iar utilizarea ei se supune unor reglementari legislative stricte. De aceea, este important ca atunci cand alegi casa de marcat sa tii cont de mai multe criterii:

1.            Tipul caselor de marcat electronice fiscale (AMEF):

  • Case portabile cu accumulator: acestea sunt ideale pentru utilizarea  in regim de comert ambulant, activitati care se desfasoara la terti sau in afara sediilor proprii.
  • Case desktop/stationare: ideale pentru punctele de lucru fixe, precum magazinele de proximitate sau magazinele care nu au un flux foarte mare de clienti.
  • Case modulare: Imprimante fiscale cu afisaj, acestea fiind conectate de obicei si cu alte echipamente si sunt folosite in magazinele mari, cu volum mare de vanzari zilnice.

2.            Modul de utilizare a caselor de marcat:

  • Case utilizate individual: fiecare vanzare este procesata manual prin inregistrarea manuala a fiecarui produs. 
  • Conectate la un sistem de PC: vanzarea se efectueaza prin intermediul unui program de vanzare/ gestiune , comanda fiind trimisa din soft catre casa de marcat / imprimanta fiscala

3.            In functie de volumul de printare al caselor de marcat:

  • Volum mic (10-30 bonuri pe zi): utilizate in cabinetele stomatologice, service-uri auto, saloane de cosmetica
  • Volum mediu (100 – 300 bonuri): utilizate in clinici medicale, restaurante, magazine mici, de proximitate
  • Volum mare (200 – 1000 bonuri): utilizate in magazine mari sau hipermarketuri, fast-food-uri, restaurante mari etc.

Mentiune importanta: Imprimanta fiscala si Casa de marcat dispun de modul criptografic fiscal respectiv memorie fiscala si jurnal electronic, ce permit emiterea de maxim 2500 de rapoarte Z.

La cat timp dupa achizitie pot utiliza casa de marcat?

Pentru a putea fi folosita in scopul achizitiei, mai precis emiterea de bonuri fiscale, o casa de marcat trebuie fiscalizata. Pentru a efectua vanzari  pe o casa de marcat, trebuie ca mai intai casa de marcat sa fie fiscalizata si conectata la Sistemul Informatic al ANAF.

Acest lucru se face in urma:

  • depunerii formularului C801 in S.P.V. al firmei dvs – dureaza max.2 ore obtinerea numarului de ordine
  • depunerii formularului C802 in S.P.V. de catre Unitatea de service – pentru obtinerea certificatelor digitale ce se vor instala in echipamentul fiscal

Odata ce echipamentul fiscal este in parametrii normali de functionare si transmiterea catre server se face cu succes, echipamentul poate fi utilizat in aceeasi zi de la confirmarea tehnicianului.

Am nevoie de un contract de service pentru casa de marcat?

ANAF monitorizeaza contractele de service pentru casele de marcat:

Ca orice relatie furnizor-beneficiar, si relatia de asistenta tehnica intre Utilizator si Unitatea de service acreditata pentru service la case de marcat, este definita intr-un contract semnat de parti. In premiera, contractul de service pentru noile case de marcat este identificabil de ANAF pe portalul propriu unde este introdus de firmele de service prin intermediul formularului F4102 dupa fiscalizare.

Art. 107. (4) Refuzul expres sau tacit al utilizatorului de a incheia contracte de service pentru perioada de postgarantie echivaleaza cu renuntarea voluntara la utilizarea acelui AMEF si adoptarea deciziei de a achizitiona un alt tip de aparat

Art. 107. (5) In cazul in care organele de specialitate constat? neutilizarea AMEF ca urmare a defect?rii ?i nerepunerii in func?iune a acestuia datorit? inexistentei unui contract valabil de service pt. perioada de postgarantie incheiat in conditiile mentionate la alin. (2), acestea:

  • vor aplica agentului economic amenda contraventionala de la art. 11 alin. (1) lit. b) din OU si
  • vor suspenda activitatea unitatii pana la achizitionarea si instalarea unui alt aparat

Acestea sunt principalele criterii de care sa tii cont cand iti alegi casa de marcat, dar pentru a fi sigur ca faci alegerea potrivita pentru tipul tau de activitate, este mai bine sa te consulti cu un specialist.

IT Genetics, unul dintre departamentele fiscale cu cea mai mare experienta pe piata, ofera intreaga gama de servicii pentru a te ajuta sa faci alegerea corecta a casei de marcat.

Ultimele articole

Youtube

Studii de caz