Casele de marcat cu jurnal electronic sunt obligatorii de la 1 septembrie pentru comerciantii mari si mijlocii si de la 1 noiembrie pentru companiile mici. Insa ce se intampla daca nu ai comandat inca aparatul fiscal de care ai nevoie?
Obligatia de a avea noile case de marcat a creat tensiune in mediul de business romanesc pentru ca practic nu exista capacitate de productie pentru aceste case astfel incat sa fie cumparate si instalate in timp util.
Totusi, acest lucru nu inseamna ca legea poate fi incalcata. In acest caz, companiile au in continuare obligatia de a avea casa de marcat, cel putin pe hartie. Adica daca esti comerciant si nu ai gasit, cumparat si instalat casa de marcat pana la 1 noiembrie, trebuie doar sa plasezi o comanda si sa ai confirmarea de primire cu termen de livrare si eventual o factura proforma si /sau contract de vanzare-cumparare.
Ce se intampla, totusi, daca nu ai comandat casa de marcat pana la 1 noiembrie
Ministerul Finantelor Publice a anuntat ca daca ai facut toate demersurile necesare sa achizitionezi casa de marcat cu jurnal electronic, dar insa nu ai reusit sa o cumperi din motive care nu tin de tine, nu vei primi nici macar avertisment. “Scopul este ca procesul de dotare cu noile case de marcat cu jurnal electronic sa se deruleze fara afectarea activitatti operatorilor economici si fara aplicarea de sanctiuni, daca nu exista elemente de vinovatie ale contribuabililor”, informeaza ministerul.
In cazul in care organele de control constata ca este vina comerciantului, atunci acesta va primi avertisment pentru nerespectarea termenului limita, potrivit Legii preventiei nr.270/2017.
Astfel, daca nu ai comandat casa de marcat sau apartul nu este fiscalizat si instalat pana la finalul lunii octombrie, in cazul unui control din partea ANAF, vei primi un avertisment si un termen limita pentru dotare sau instalarea casei de marcat.
Totusi, legea preventiei vine cu doua mentiuni importante:
- se va da un termen scurt pentru dotare sau instalarea casei de marcat, daca pe piata exista aparate fiscale
- se va da un termen lung de dotare cu case de marcat (ex. 90 de zile), daca pe piata nu exista aparate de marcat cu jurnal electronic
Foarte important! La 10 zile lucratoare dupa expirarea termenului pentru dotare si/sau instalarea caselor de marcat, organele de control vor reincepe verificarea comerciantilor. Prin urmare, daca nici atunci nu vei avea casa de marcat, vei risca o amenda intre 8.000 si 10.000 de lei.
Pentru a evita cheltuieli suplimentare semnificative, echipele noastre de Sales si Customer Support va stau la dispozitie pentru orice informatie privind alegerea si cumpararea unei case de marcat.
Cum sta situatia in tara in prezent
La nivel de tara trebuie schimbate 800.000 de case de marcat. In acest moment, conform ANAF, Romania se afla in urmatorul stadiu privind dotarea cu aparatele de marcat noi:
- 250.301 inregistrate in sistemul informativ al ANAF
- 175.379 au identificator fiscal atribuit
- 114.302 in functiune la comercianti
Realitatea este ca noile case de marcat, cu jurnal electronic, nu au fost inca produse astfel incat toate companiile sa le poata folosi de la 1 noiembrie si va dura cel mai probabil luni de zile pana cand vor fi inlocuite toate cele 800.000 de case de marcat. Chiar si asa, nu uita ca cel mai important este sa comanzi casa de marcat de care ai nevoie si sa faci dovada doar prin prezentarea facturii de achizitie in cazul unui control din partea ANAF.